Sunday, January 6, 2013

Roda Kehidupan

Assalamualaikum,hai u all!Apa khabar?Agak lama Dc tinggal teratak SKSH ini.Harapnya tak berhabuklah ya XD.

Roda kehidupan?Apa yang anda faham?Ok camni,kali ini Dc punya entry lebih santai.Jadi boleh ambil kopi dan biskut untuk dicicah sambil baca blog Dc ni.Haha.

Begini,kita selalu rasa bangga dengan kejayaan yang kita miliki sekarang tanpa kita sedar sedikitpun bahawa jika tidak dengan pemberian si Pencipta kita,tidaklah kita dapat idea yang bernas sehingga kita dapat duduk dengan selesanya diatas.

Sinonimnya masyarakat melayu sekarang,Dc lihat,suka ketawakan orang,maksud Dc dalam ketawakan orang disini bukan secara luaran dia ketawakan tetapi cukuplah dia memandang rendah terhadap seseorang telah sempurna untuk mengatakan dia sedang ketawakan orang.

Mengapa itu terjadi?Sebab dia rasa dia baguih lahhh tu,tak kan tak faham lagi (>_<).Hmmmm,teruk,sedih dan malu melihat segelintir masyarakat masa kini.Hanya memandang luaran orang.

Satu hal yang Dc perlu ingatkankan kepada kalian,sedarlah bahawa manusia itu sendiri berbeza,lihat sahaja dari fizikal.Tuhan ciptakan kita ada yang kurus,ada yang gemuk,ada yang pendek,ada yang tinggi.Jadi disini ingatlah juga bahawa pemikiran manusia itu sendiri berbeza.Jangan sesekali samakan pemikiran kalian dengan orang sekeliling kalian.

Contoh disini,si A berkelulusan degree diluar negara,dan si B hanya diploma tambahan pula hanya didalam negara.Apabila membuat perbincangan,si B sukar menangkap apa yang si A fikirkan.Dan si A mula mengatakan si B terlalu lembap macam siput sedut,siput pun tak macam si B.Hmm begitukah kita?

Harus kita ingat,memang manusia itu dijadikan sebaik-baik kejadian,tetapi sebaik-baik kejadian itu Allah punya nilai.Bukan kita,kita perlu tahu setiap orang ada kelebihan dan kekurangan.So please kawan,jangan pandang rendah terhadap seseorang walaupun sememangnya orang itu tampak lemah diluaran.


*Act,Dc sedang berhadapan dengan orang seperti itu sekarang.Haha. Peace (^_^)