Sunday, January 6, 2013

Muslim & Non Muslim Yang Fleksible !

Assalamualaikum dan hai pada semua rakan-rakan bloggers Dc,alhamdulillah seperti biasa dapat lagi Dc tarikan jari jemari Dc di keyboard laptop kesayangan Dc.Alhamdulillah!Eh banyak kalinya sebut perkataan "Alhamdulillah"?Tak mengapa,bukan menjadi satu dosa pun kan?Bagi yang non muslim,boleh juga kalau sebut "Terima Kasih Tuhan",itu tidak menjadi masalah kan?

Malah semua agama pun diajar agar sentiasa bermoral dan berakhlak.Dari pengalaman Dc sendiri,Dc sering berkawan dengan sesiapa pun tidak kiralah tua atau muda,baik atau jahat,muslim atau bukan muslim.Bagi Dc,jika kita pandai mengawal,inshaAllah kita tetap dijalan yang benar.

Sahabatku,tidak salah sama sekali jika hendak berkawan dengan bukan muslim.Malah,itulah platform kita untuk memulakan dakwah pada mereka yang bukan muslim.Jadi tunjukkan mereka akhlak yang baik.Pernah seorang sahabat bukan muslim berkata "aku pakai rantai palang kristian ni,tapi semua usha pelik aku,aku takut aku masukkanlah rantai ni dalam baju aku".Lihat?Disini satu sahaja yang dapat Dc terangkan iaitu "pengganas"!

Mereka menganggap kita sebagai pengganas.Mengapa?Kerana orang melayu mudah dan sangat cepat melatah!Ini tidak boleh itu tidak boleh.Sedangkan idola kita sendiri tidak lain tidak bukan Rasulullah saw sendiri berkawan dengan bukan muslim.

Ingat,Rasulullah SAW tidak selalu memerangi orang-orang kafir. Apabila orang-orang kafir sebagai sebuah komuniti menolak untuk bergabung ke dalam sistem negara Islam yang beliau dirikan, maka beliau perangi sehingga mereka dapat ditakluki.


Kalau mereka telah menerima untuk hidup dibawah sistem Islam maka status mereka menjadi warganegara negara yang dilindungi, tidak akan di perangi. Mereka disebut kafir dzimmi atau Ahlu dzimmah. Allah swt berfirman :

"Perangilah orang-orang yang tidak beriman kepada Allah dan tidak (pula) kepada Hari kemudian dan mereka tidak mengharamkan apa yang telah diharamkan oleh Allah dan rasulnya dan tidak beragama dengan agama yang benar (agama Allah) , iatu orang-orang yang diberikan Al Kitab kepada mereka, sampai mereka membayar jizyah dengan patuh sedang mereka dalam keadaan tunduk"(QS. At Taubah 29)

Jangan sembarangan sahaja nak perangi bukan muslim ini.Salahkah Dc berkawan dengan mereka?Tidak salah sama sekali!Jadi,tolong jangan buat andaian kalian sendiri.

[Sekadar gambar hiasan]
+Dc selalu layan coklat ini+

Jadi ayuh kita berfleksible bersama! (>_<)