Sunday, January 20, 2013

Berubahkah

Assalamualaikum waramatullahi wabarakatuh.
Dc mulakan bicara sepi ini dengan lafaz Bismillahirahmaniraheem.Alhamdulillah sekali lagi dapat lagi Dc coretkan sesuatu di teratak SKSH ini.Semoga sahabat-sahabat diluar sana sentiasa dibawah lembayung rahmat kasih dan sayangNya! Aameen.

Apa yang Dc ingin kongsikan kali ini,hanya berdasarkan apa yang Dc lihat hari ini dan sebelum-sebelum ini.Apa yang Dc rasakan pada diri Dc sendiri.Ya,kadang-kadang Dc tertanya kepada diri sendiri,"Allah betulkah aku telah berubah mengambil landasan yang benar?".Kerana Dc percaya dan sedar bahawa kita hanya insan biasa yang tidak lepas dari dosa dan noda.Terkadang nafsu kuat melampaui iman.Astagfirullah.

Pernah ada seorang sahabat Dc sendiri,sudah beberapa kali Dc nasihatkan dia supaya jangan buat endah tak endah dengan solat lima waktu.Tetapi itu selalu terjadi.Allah,ampunkan Dc andai dosa Dc yang membuatkan  nasihat itu tidak sampai kepadanya.

Baru-baru ini dia ada post mengenai Al-Quran,tetapi yang amat Dc kesali,dia tidak reti membaca Al-Quran.Bukanlah maksud Dc disini untuk aibkan dia.Sedangkan kalian sendiri tidak tahu siapakah dia.Dan yang paling menyedihkan Dc lagi,dia tidak pernah mahu belajar!Dc tak marah kalau dia tak pandai mengaji,tetapi mengapa dia begitu berat mulut dan malu untuk mempelajarinya?Kita belum terlambat untuk belajar.Masih ada ruang dan waktu.Manfaatkanlah sebaiknya.

Pada pendapat Dc,Dc sedikit terguris dihati pabila dia kongsikan di laman sosial "Apabila kita membawa Alquran,syaitan pening kepala,apabila kita membuka Al-Quran,syaitan rebah,Apabila kita membaca AlQuran,syaitan pengsan,apabila kita mencintai Al-Quran,syaitan  lari,dan apabila kita hendak copy ini,syaitan berbisik tak payahlah.Hmm,jadinya,cukupkah kita jika hanya men"copy" status itu sahaja sedangkan yang lain kita tinggalkan?!

Dc langsung tidak bersetuju,walaupun orang kata dia nak berubah.Ingat perubahan bukan dengan apa yang kita share di facebook,twitter mahupun blog tetapi hati kita yang utama.Takut-takut jika kita share di facebook,kita ada perasaan riak,perasaan bagus."oh aku dah share,ramainya orang like,tiba-tiba aku rasa aku macam ustaz".Nah kan macam riak tu.

Tolonglah sahabat diluar sana.Jika ingin berubah,berubahlah betul-betul,bukan hanya dengan sikap acuh tak acuh.Hari ini post benda baik-baik,tiba-tiba esok lusa posting yang tak berfaedah langsung.

Belum terlambat untuk semua itu,masih ada waktu.Gunakanlah peluang ketika masih hidup ini untuk belajar.Dan satu lagi yang sangat-sangat Dc tak bersetuju.Mesej berantai.Wajarkah ia?

Dc selalu menerima pesanan ringkas dari sahabat-sahabat bahkan yang paling menyedihkan pabila orang yang sefikrah dengan Dc menghantar mesej berbaur seperti itu.Hmm tahu apa itu mesej berantai?Ok mari lihat contohnya.

""ALLAH AKU CINTAI KAU DAN AKU PERLUKAN KAU…DATANGLAH KE HATIKU" KIRIM PADA 10 ORANG DAN LIHAT KEAJAIBAN MALAM INI, TOLONG JANGAN DELETE. IA BENAR2 TERJADI. INI SMS DARI IBU ALI SAID-JURU KUNCI SAYYIDA MAKKAH YANG BERMIMPI BERTEMU RASULULLAH SAW. BELIAU BERPESAN: KUATKAN AQIDAH DALAM IBADAH KERANA DUNIA INI SUDAH GOYAH DAN TUA. SEBARKAN SMS INI KE 10 MUSLIM INSYALLAH DALAM WAKTU 10 HARI AKANDAPAT REZEKI BESAR DAN JIKA TIDAK DISEBAR TUNGGULAH KESULITAN YANG TIADA HENTI"

Ini dia contohnya,nampak macam langsung tidak masuk akal.Jadi kesimpulannya,kita tak perlulah bersusah payah bekerja dan berdoa,hanya dengan kirimkan pesanan ini kepada 10 orang kita dapat rezeki yang besar.Haha!karut. dah abaikan.

Maafkan Dc andai ada hati terguris pabila membaca entry Dc kali ini.Kerana sayang Dc menegur.InshaAllah sama-sama beubah.

Wallahualam.