Saturday, March 23, 2013

Istikharah Cinta Ini

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Alhamdulillah setinggi-tinggi kesyukuran dipanjatkan ke hadrat Ilahi atas nikmat iman dan islam dalam diri.Semoga kita tidak tergolong dalam golongan yang mengkufurkan nikmat-nikmat dariNya.Allahuma aameen.

Istikharah cinta ini?Wah macam menarik post kali ini kan?Apabila sebut sahaja mengenai cinta pasti kita dikalangan yang bergelar remaja ini tersenyum lebar.Bukan Dc katakan gatal,tetapi itulah lumrah manusia,perasaan yang Allah kurniakan buat hamba-hambaNya.MashaAllah.

Tetapi kita jangan menyalahgunakan nikmatNya ya.Apa yang Dc hendak tekankan kali ini adalah tentang istikharah bukan cinta.Ada tak dikalangan kalian yang muka macam ini ----> (=_=) bila Dc kata mahu menekankan tentang isthikarah bukan cinta?

Entah,Dc rasa banyak yang salah dengan remaja kita sekarang.Bila sebut mengenai istikharah semuanya jeling-menjeling dan berbagai reaksi.Ada pula yang bertanya "Hai pening nak buat keputusan pilih pasangan?"

Adapun istikharah itu bukan hanya untuk memilih pasangan!Cuba kalian fahami maksud istikharah yang sebenar yang bermaksud memohon dan meminta yang baik.Atau dengan lebih mendalam istikharah diajar oleh Rasulullah adalah sebagai meminta petunjuk daripada Allah taala dengan pilihan yang terbaik dalam setiap pekerjaan yang ingin kita lakukan. Sesungguhnya Allah taala adalah tempat kita mengadu dan memohon. Ianya adalah sebagai satu jalan terbaik untuk menentukan pilihan dan ikhtiar makhluk agar sentiasa dipandu dengan petunjuk dan hidayah Allah taala.

Jadi tidak kisalah mahu memilih pekerjaan ke,belajar ke,nak datang sesuatu kursus ke,dan segala hal lagi perlulah memohon petunjuk dariNya.Jangan sempitkan fikiran kalian semua istikharah hanya untuk cinta?


Dc : Maaf jika ada tersalah kata,sejujurnya kerana sayang Dc menegur. (>_<)