Tuesday, March 12, 2013

Bersyukur dan bertabahlah

Assalamualaikum sahabat-sahabat yang dirahmati Allah.Moga sihat iman dan badan hendaknya.Dc disini alhamdulillah sihat walafiat.Moga Allah sentiasa beri kesihatan yang baik kepada kita agar dapat terus beribadah kepadaNya tanpa rasa letih dan jemu.InshaAllah.

Pernah rasa macam nak menjerit tiba-tiba?Rasa diri dah terlalu penat dengan semua itu.Dengan semua hinaan dan kejian.Sabarlah,Allah kan ada?Allah tidak akan sesekali menguji hambaNya diluar kemampuan hambaNya.Allah tahu sedangkan engkau sedikitpun tidak tahu.

Moga kita sentiasa jadi hambaNya yang selalu bersyukur atas ujian yang Allah turunkan.Ujian ada dalam berbagai bentuk.Ada yang diuji dengan kesusahan,ada pula yang diuji dengan kesenangan.Bila kita dapat ujian susah sedikit,kita rasa cemburu dengan mereka yang hidup senang-lenang tanpa kita sedar padahal orang yang sedang bergoyang kaki bersenang lenang itu juga sedang diuji!

Bila kita sakit,kita rasa bahagia lihat orang yang sihat walafiat sedangkan dia pun diuji oleh Allah dengan kesihatan tubuh badannya.Apabila kita dapat markah rendah dalam peperiksaan kita rasa sangat marah dengan Tuhan kenapa kita dapat markah sedikit orang lain markah tinggi sedangkan kita juga berusaha.

Ketika insan lain bersahabat baik dengan sahabat-sahabatnya,dapat sahabat yang memahami,kita cemburu kerna kita dapat sahabat yang tak pernah fahami kita.Selalu berburuk sangka terhadap kita.Tak pernah biar diri kita untuk memperbetulkan keadaan.Yang nampak hanya salah kita.Menghukum tanpa bicara.

Maka,haruslah ingat Allah,itu ujian dariNya.Allah menguji kalian dalam bentuk kesenangan dan kesusahan.Namun ramai sekali yang tewas dengan ujian kesenangan.


Moga kita digolongkan dengan golongan yang sedikit.InshaAllah. Be tough sahabat! (^_^) 


Sincerely,
Ika Dekchik