Saturday, October 6, 2012

Terpanggil untuk mereka

Assalamualaikum wbt

Alhamdulillah wa syukurillah sekali lagi diberi peluang oleh Allah swt untuk mencoretkan sesuatu di teratak SKSH ini.

Hmm sering kali kita terdengar sejak akhir-akhir ini di berita dan di dada-dada akhbar tentang seorang wanita yang gayanya seperti seorang lelaki atau lebih dikenali sebagai "pengkid".Nauzubillah semoga kita semua dijauhkan.InshaAllah.

Apa yang bermain di fikiran DC sekarang adalah,mengapa dikeji mereka?Ingat kita bukan Tuhan nak menghukum atau membenci seseorang.Seeloknya tegurlah mereka dengan cara yang baik.Menegah kemungkaran ada caranya.Cuma ada tiga cara dan ini caranya :-


Dari Abu Sa’id Al-Khudri rodhiallohu ‘anhu dia berkata: Aku mendengar Rosululloh sholallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Barang siapa di antara kalian melihat suatu kemungkaran hendaklah ia mengubah dengan tangannya; jika tidak mampu, maka dengan lisannya; jika ia masih tidak mampu, maka dengan hatinya dan itu adalah selemah-lemahnya iman.”
 (HR. Muslim)

Namun mahukah kita menjadi orang yang selemah-lemah imannya?Memang ramai sekarang menegah dengan lisannya,namun apakah bagus jika kita menegah dengan melemparkan kata-kata kesat seperti manusia celaka,neraka tempatmu?Allah,sahabat -sahabat satu yang perlu kita ingat,hanya Allah yang menilai kita bukan kita sendiri.Hanya Allah yang menentukan neraka atau syurga bukan kita sendiri tentukan.Jadilah seorang pendakwah yang berhikmah,kata - kata yang penuh motivasi,inshaAllah.

Manusia perlukan kasih sayang,jadi gunakanlah konsep kasih sayang itu dalam berdakwah.Tetapi harus diingat,jangan terlalu lembut dan jangan terlalu kasar biarlah sedang - sedang dan sandarkan semua pada Allah setelah kita usaha,suka DC ingatkan bahawa kita bukan yang memberi hidayah ! Allah pemilik hidayah ,

Teringat,DC akui DC juga mempunyai sahabat yang pengkid,selalu juga bersama mereka tetapi inshaAllah moga Allah luruskan niat DC. doa kalian amat DC perlukan.

Dan suka DC bercerita tentang seorang sahabat yang telah berubah,hatinya sudah terpaut dengan Allah swt,malah dia lebih hebat dari DC.Subhanallah.sungguh Engkau pemilik hidayah berhak memberi dan menarik ya Allah. Moga Engkau terima usaha ku ini. inshaAllah.

Ayuh bersama mereka,tahu keadaan mereka baru boleh dakwah ! inshaAllah.