Friday, May 1, 2009

Ujian Itu Rahsia Allah SWT

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum wbt
Setiap manusia yang Allah cipta sentiasa akan diberi musibah @ ujian @ masalah hidup didunia yang sementara ini.Tipu jika seseorang itu berkata yang dia tidak pernah ditimpa musibah.Setiap orang ada masalahnya tersendiri,Allah uji dengan berbagai-bagai ujian tetapi sebabnya adalah sama.Allah menguji seseorang itu kerana Allah swt mempunyai rahsianya tersendiri,sama ada Allah hendak tambah iman kita atau hendak uji sejauh mana keimanan kita.Dan kerana sesuatu ujian itulah yang membuka mata hati kita,yang mendidik kita supaya jangan mudah putus asa dalam kehidupan yang bagaikan bahtera dilautan yang penuh dengan onak duri,ujian juga dapat mematangkan kita.Kadang-kadang kita tertanya-tanya,mempersoalkan kepada Allah swt kenapa kita diberi ujian yang berat sebegitu sekali sehingga kita terlupa pada siapa yang perlu kita mengadu segala masalah kita,pada siapa kita harus minta kembali kekuatan kita.Astagfirullah lemahnya dan rendahnya iman kita.Tidak redha dalam menghadapi ujian yang Allah beri terhadap kita.Jika kita anggap diri kita ditimpa musibah yang besar kita hendaklah ingat bukan kita sahaja yang mengalaminya,mungkin ada sahabat-sahabat kita @ saudara seakidah kita yang lain menghadapi musibah yang sama bahkan lebih teruk atau lebih besar dari kita.Bukankah,Allah telah berkata dengan jelas di dalam Al-Quran yang Allah tidak akan sekali-kali menguji hambaNya diluar kemampuan hambaNya.Allah tahu kita kuat dalam menghadapi ujianNya jadi Allah berikan ujian itu ke atas diri kita.Di sini kita dapat lihat betapa sayang dan kasihnya Allah kepada kita sebagai hambaNya.Allah menguji seseorang bukan kerana Allah benci kepada kita tetapi percayalah yang Allah sangat kasih kepada kita.Cuma kita sebagai hambaNya tidak pernah hendak bersabar dalam menghadapi ujianNya.Pasti Allah aturkan yang terbaik buat kita kerana setiap yang berlaku ada hikmahnya.
Alihkan pandanganmu matamu ke arah LAUT,airnya cantik membiru dan penuh dengan ketenangan.Tetapi hanya Allah sahaja yang mengetahui rahsia di dalamnya.Begitu juga dengan kehidupan manusia,riang dan ketawa tetapi hanya Allah yang mengetahui rahsia kehidupannya.Jika rasa kecewa,alihkan pandanganmu ke arah SUNGAI,airnya tetap mengalir biarpun berjuta batu yang menghalangnya.Dan jika rasa sedih,alihkan pandanganmu ke arah LANGIT,sedarlah dan sentiasa ingatlah bahawa Allah sentiasa bersamamu.



Dan suka Ika ingatkan,(mesej yg selalu kita dapat tapi kadang-kadang kita tidak pernah menghayati dan berfikir)
Janganlah kamu kecewa dengan masalah hari ini sehingga terlupa akan kebahagian esok hari,kerana esok Allah telah sediakan sebuah kebahagian untukmu sebagai hadiah ketabahan hari ini.

Jadi seharusnya apa yang perlu kita lakukan?berdoalah kepada Allah,Allah lah tempat kembali segala masalah yang sering membelenggu diri kita.Jangan malu untuk merayu-rayu,meminta-minta,memohon-mohon kepada Allah swt.Selalu diingatkan yang Allah tidak pernah jemu mendengar rintihan hambaNya,Allah tu Maha Mendengar.Dekatkanlah diri kita dengan pencipta kita yang menguasai seluruh alam,yang memegang hati-hati kita.Disamping berdoa perlulah kita berusaha menyelesaikan masalah yang dihadapi.Mungkin ada yang rasa diri mereka tidak kuat hendak hadapinya tetapi cubalah bangun!Usah tewas dengan hasutan syaitan,cari kembali kekuatan kita kerana kekuatan itu ada dalam diri kita masing-masing.Yakin dengan diri,pasakkan azam dan cita-cita.Usah tonjolkan kelemahan kita pada syaitan kerana syaitan tidak pernah berhenti menghasut agar kita lemah-selemahnya.Jika rasa tidak kuat,carilah sahabat-sahabat yang sentiasa memberi kata-kata semangat kepada kita dan bukan sahabat yang menjatuhkan kita.Itulah pentingnya sahabat kerana kita tidak mungkin bisa hidup berseorangan.Kita perlu tahu selepas ujian itu selesai satu lagi ujian akan datang,jadi bersedialah dalam menghadapi ujian seterusnya.Untung bagi mereka yang selalu diberi ujian tanda Allah swt sayang pada dia.

Lagi-lagi remaja seperti Ika,memang kita sekarang sering dibelenggu masalah.Ika akui Ika sendiri ada masalah tersendiri dan kadang-kadang Ika sendiri tidak kuat untuk menghadapinya.Tetapi bila Ika renung kembali,Inilah tugas yang Allah beri pada Ika dan Ika seharusnya menerima dengan redha.Dan syukur sekali lagi Ika panjatkan ke hadrat Ilahi kerana Ika dipertemukan dengan akak-akak yang tidak pernah jemu mendengar luahan isi hati Ika,yang sentiasa menjadi pendorong disaat diri ini jatuh dan jatuh.Semoga Allah membalas jasa kalian diakhirat kelak.Bila Ika berseorangan sering Ika putarkan lagu Setiap Kali yang didendangkan oleh Devotees dan setiap kali Ika mendengar airmata Ika deras mengalir.Tetapi selepas itu,Ika kembali senyum.Mungkin jika orang yang lihat,tidak memahami situasi sebenar akan anggap Ika seorang yang gila tetapi Ika tahu apa yang Ika buat.Ika redha.Aku redha atas ketentuanMu Ya Allah.Kurniakanlah kepadaku ketabahan Ya Allah.Aku tahu berat ujian yang Kau berikan kepadaku tetapi aku pasti aku mampu menghadapinya.Aku betul-betul RINDU ALLAH...........

Semoga sedikit coretan ini dapat membantu sesiapa sahaja yang membacanya sama ada Ika kenali ataupun tidak.Sesungguhnya kita semua adalah bersaudara.Kata-kata ini juga ditujukan kepada diri Ika sendiri.Semoga kita menjadi hamba yang sentiasa redha dan sabar dalam menghadapi ujian Allah swt,dan diberikan ketabahan serta kesabaran yang jitu.InsyaAllah.

Semoga Bermanfaat!

Ika:Airmata deras mengalir ketika mengarang kata-kata ini sambil mendengar lagu dendangan Devotees iaitu Setiap Kali.

11 comments:

  1. salam guest..adakah ini guest yg selalu bertandang ke blog kbm tu?
    xpasti..hehe..
    setiap kate2 @ nasihat dlm blog ini adalah umum.Bukan ditujukan kepada sesiapa.Sesiapa yg membacanya dptlah ilmu.Dan ini jua untuk diri sy sendiri yg sering alpa jika ditimpa musibah.
    astagfirullah.

    ReplyDelete
  2. u are such a nice girl. alhamdulillah. keep it on!

    ReplyDelete
  3. insyaAllah.syukran atas doa anta/anti
    kite xtau kamu ukhti ke akhi
    sebab xpena kamu nk kenalkan pd kite..
    hurmm yela kite kan xlayak kenal anti/anta
    anti/anta kan glamor orgnye.siapalah ana nk mengenali anti/anta..

    ReplyDelete
  4. ini anti. jgn riso. tak makan orang. kita ade persamaan tau ika. senang ketawa dan menangis. sensitif. bezanya ika tabah lagi. huhu

    ReplyDelete
  5. erm boleh x ana nak tau siapa anti nie?
    pening ana pikir.Boleh tlg add ym ana..?
    strawbery_ch0colate (copy n paste yea)

    ReplyDelete
  6. tak boleh tahu mslhnye.. wawawa

    ReplyDelete
  7. hurmmm okay..kite xtau la sape akak.
    sama ade kamu @ kite..tapi kite rse kamu la akak..xpe kite paham.xboleh tahu.Ok.Syukran atas ziarahan anda ke sini.Semoga sedikit sebanyak mendapat ilmu dr nye.

    ReplyDelete
  8. bunyik cm xpueh ati je. huahuahua

    ReplyDelete
  9. lama tak komen komen disini, agak2 guest ni ada lagi ke tak eh ?

    ReplyDelete