Thursday, May 16, 2013

Jangan Malu untuk Sampaikan


Kadang-kadang dalam menyantuni orang-orang disekelililing aku,
Dalam menasihati dan mengingatkan.

Aku bertanya pada diri,
"Layakkah engkau menasihati orang?"
Kerana aku tahu aku juga manusia biasa,
Yang juga akan dihitung segala buruk dan baik,
Akan ditetapkan di syurga atau neraka.

Ada juga yang berkata "Ika berani kau sampaikan ceramah tu",
"Ika kau tak takut ke sampaikan talk tu?"
Ia sebuah pertanyaan yang terkadang aku tersenyum sebelum menjawab.

Aku tahu,telinga aku adalah yang paling dekat dengan mulutku,
Apa yang aku sampaikan dan sebutkan,
Pasti telinga aku mendahului mendengarnya,
Sebelum telinga-telinga orang lain,
Bukan telinga kuali,
Tetapi telinga aku!

Namun,tak mungkin aku tinggalkan pesanan Nabi Muhammad saw
"Sampaikan dariku walau sepotong ayat".
Takkan aku perlu digelar ustazah baru aku mula berdakwah?
Mana mungkin aku tunggu ilmu aku betul-betul cukup baru hendak menapak ke medan dakwah?

Jika suatu hari nanti,aku pergi menghadap Ilahi,
Jika Allah bertanya,apa yang harus aku jawab?
Adakah dengan menjawab "aku tak cukup ilmu utk sampaikan".
Adakah itu diterima? 

Allah,moga Engkau jaga hati-hati kami dalam mencapai redhaMu!

Ayuh sebarkan bahagia,sampaikanlah jangan malu. 



Ika Dekchik,
Cheras

No comments:

Post a Comment