Tuesday, April 30, 2013

Kau Berkawan Denganku Kerna Apa?


Di suatu petang,di dalam surau,dua orang sahabat sedang tadabbur Al-Quran.Tiba-tiba si A bertanya pada sahabatnya,

Si A : Erm aku tengok kau dah berubah kan sekarang?Apa kena dengan kau sebenarnya ha?!

Si B : Eh,aku biasa ja.Sama macam dulu ja.Kenapa kau kata aku berubah pula?

Si A : Yela,dulu kau selalu bagi aku ketawa,kau selalu buat lawak,kau selalu nasihat aku,kau selalu blablablablabla.Kau itu dan ini. ~~~~~ (2 jam)

Si B : Dah habis dah kau cakap?Hmm,kau ingat tak pesan aku kat kau?

Si A : Apa dia?

Si B : Jangan pernah berkawan dengan aku atas dasar kerana aku yang selalu buat kau ketawa,aku yang selalu nasihat kau,aku yang selalu belanja kau makan.Tapi berkawan aku kerana Allah.Sebab bila kau berkawan dengan aku,kerana aku yang selalu menceriakan kau,kau pasti akan kecewa bila satu saat aku jadi pendiam,bila kau berkawan dengan aku kerana aku selalu bagi nasihat kat kau,kau pasti kata aku dah berubah bila aku tak nasihat kau.

Si A : Kau nak salahkan aku?

Si B : Aku tak salahkan kau,aku cuma ingatkan kau.Aku tak pernah berubah.Engkau kena terima qada dan qadar.Aku takut bila kau berkawan dengan aku bukan kerana Allah,bimbang nanti kau tak boleh terima qada' dan qadar.Ukhuwah kerana Allah itu berbeza kawan.

Si A : Ok inshaAllah.Aku sayangkan kau kerana Allah!

*"Tidak beriman seorang muslim itu sehingga dia mencintai saudaranya
sepertimana dia mencintai buat dirinya" (Hadis Riwayat al-Bukhari).



IkaDekchik,
Cheras

No comments:

Post a Comment