Monday, April 8, 2013

Euuwww Tolonglah

Bismillahirahmaniraheem.

Assalamualaikum waramatullahi wabarakatuh.Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad saw.Moga rakan-rakan semua sentiasa dibawah lembayung rahmat Allah.Insha-Allah.

Penulisan kali ini,Dc lebih mahu straight to the point.Sebab kalau panjang-panjang pun,kadang-kadang bukan semua yang membaca sehingga habis.Takut cuma membaca yang separuh dan separuhnya lagi tertinggal.Banyak sangat kulitnya sehingga mereka malas hendak membuka isinya.Peribahasa apa ini?Ok,peribahasa sengal dari Dc. (huhu)

Sebenarnya ini dah berulang kali orang lain dan Dc menegur.Sebelum-sebelum ini ada juga yang membuat entry berkenaan ini.PMI sahabat Dc,ini linknya Relationship.Dia juga banyak kali menekankan hal-hal ini.Tetapi entahlah,mungkin kerana dah lali.Mereka terus hanyut walau ditegur.Nauzubillahminzalik.

Ianya berkenaan status relationship dilaman sosial yang tidak lain tidak bukan lagi iaitu Facebook.Seperti yang kita sedia maklum,bukan orang islam yang menghasilkan laman sosial itu.Jadi,sudah tentu ada yang mereka buatkan untuk memesongkan aqidah kita ummat islam.

Yang lebih menyedihkan lagi,orang-orang yang buat status relationship ini adalah mereka yang memahami islam secara keseluruhannya?Hmmm.Relationship dengan sahabat baik,dengan akak angkat,dengan adik angkat.Aduhai.Cuba kita renungkan kisah ini yang diambil juga dari sahabat Dc yang menggelar dirinya PMI.


Seorang lelaki dari US kerja diMalaysia.
dia mempunyai FB(facebook.com).
Semenjak bekerja di sini, dia mula meng'add' kawan2nya diMalaysia.
Dalam dalam beberapa tempoh yang tidak begitu lama.
Dia sangat terkejut.
Dimana satu hal yang sungguh menakjubkan bagi dirinya terlihat disebalik FB sahabat dia diMalaysia.
Ianya adalah perihal 'status relationship'.

Sungguh dia tidak menyangka ramai dimalaysia ini adalah 'Gay' dan 'Lesbian'. Jika dinegaranya dahulu golongan ini baru bertapak dalam usia 5-6 tahun baru berani bersuara. Tetapi diMalaysia golongan ini terlalu terbuka. Apa sebabnya?

Lelaki US ini berkata,
' aku lihat ramai orang Malaysia relationshipnya adalah sama jantina dengan mereka.. dan mereka berbangga dengannya, dan mereka orang islam' - google translate~

Maka memang benarlah apa yang dikatakan lelaki US itu, ramai diantara kita tidak sedar, meletakkan status relationship kita dengan kawan2 sejantina tidak kira dia lelaki mahupun wanita walaupun sekadar bermain-main ataupun mahu menunjukkan hubungan yang 'erat' diantara mereka adalah cukup menunjukkn diri kita adalah GAY dan LESBIAN.



Berfikirlah secara waras.Allah memberi akal fikiran untuk kita berfikir membezakan mana baik dan mana yang buruk.Yang mana boleh mendatangkan fitnah kepada kita.Yang mana yang boleh mendatangkan kebaikan dan pahala kepada kita.Dc dah lama perhatikan cuma baru hari ini terpanggil untuk menulis.Mungkin kita ingat biasa-biasa.Atau mungkin ada yang kata "Tolonglah Dc,jangan sempitkan akal fikiran kau". Terpulang.Dc sudah menegur.Tetapi satu hal yang Dc hendak ingatkan,ingat syaitan dia tak hasut lelaki dan perempuan sahaja.Dia akan hasut supaya ikut jalan dia.Tidak kiralah apa pun caranya! :-)

Ingat,di dalam dunia ini,apa yang kita buat semuanya kita mahu Allah redha!Moga Allah suka.Allahumma aameen.

Jom renungkan dan berfikir!Tak buat status dengan sahabat baik bukan bermakna tak kawan.Kan doa itu lebih mustajab?Bukan status itu.Kammonn lah

Ika Dekchik
Selangor - Cheras