Tuesday, November 27, 2012

Silaturrahim

Bismilahirahmaniraheem
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh


Alhamdulillah wa syukurillah atas nikmat kurniaanNya,atas sifat kasih sayangNya kita semua masih mampu berpijak di bumiNya dan menghirup udara segar,Masha-Allah.Juga jangan lupakan untuk berselawat ke atas  kekasih Allah iaitu Rasulullah saw, "Allahumma salli `ala muhammadin wa`ala ali muhammad, kama sallayta `ala ibrahim, wabarik `ala muhammadin wa`ala ali muhammad, kama barakta `ala ali ibrahim, fi l-`alamin, innaka hamidun majid."

Kita selalu terdengar orang menyebut perkataan silaturrahim.Tapi apakah maksudnya? 
Silaturrahim" atau tali persaudaraan dan kekeluargaan. Silah memberi maksud hubungan, Ar-Rahim maknanya pertalian manusia dari segi keturunan dan disebut juga kerabat atau keluarga.


Sekarang dah faham dengan maksudnya?Barulah boleh beramal.Namun,Dc pelik,mengapa masih ada manusia yang faham tentang isinya islam tetapi memutuskan silaturrahim?Hmm tak hairanlah,sebab itu adanya syurga dan neraka.Allah lebih mengetahui hati-hati kita.

Namun,diri Dc sering dihimpit perasaan tak menentu,rasa serba salah.Besar sangatkah salah yang Dc lakukan sehingga langsung tidak boleh bertegur sapa dengannya.Dosa sangatkah Dc pada dia sehingga tidak dapat diungkapkan dengan kata-kata?Allah lembutkan hatinya untukku.

Adakah dia tidak tahu ini?

“Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari Akhirat, hendaklah dia menjalinkan silaturrahim” (Hadis riwayat Bukhari) 

Atau pun ini?


“Tidak masuk Syurga mereka yang memutuskan silaturrahim” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim) 




Maaf jika ada yang tersentuh hati di artikel Dc kali ini.Moga kita dijauhkan dari kalangan yang memutuskan silaturrahim.










**Jauh disudut hati Dc,ya Dc amat merinduinya.Harap dia baca