Thursday, October 3, 2013

Antara Dua Peraturan

"Negaraku, tanah tumpahnya darahku", lagu Negaraku berkumandang seluruh dewan,
Kedengaran lagu itu sehingga ke pembesar suara luar dewan memecah keheningan pagi itu.

Kelihatan seorang remaja berlari-lari menuju ke arah dewan, dipegang tombol pintu dewan besar, lalu di tolak semampunya.

Wajahnya kelihatan sedikit pucat dek kerana hatinya gusar dan bimbang dia menjadi perhatian, dan tidak berdiri tegak sewaktu lagu Negaraku dinyanyikan.

Habis sahaja lagu negaraku, semua yang berada didalam dewan tadi duduk serentak.Tinggallah si budak yang terlewat tadi tercari-cari kerusi jikalau masih ada kosong.

Datang sahabatnya, "Amboi lewat nampak hari ni, orang menyanyi negaraku berdiri tegak, dia berlari-lari", perli kawannya.

Budak tadi senyum tawar. Acara dewan terus bermula sehingga waktu tengahari. Diberi rehat seketika untuk makan dan tunaikan solat fardhu dzuhur.

Ketika beratur untuk mengambil makanan masing-masing, kedengaran suara azan bergema, memanggil, memuja dan memuji yang Maha Esa.

Kelihatan, ketika azan ada yang ketawa berdekah-dekah berjenaka bersama sahabat-sahabatnya, seolah-olah tak mendengar azan tersebut, khusyuk pula sekumpulan remaja membelek handphone masing-masing dengan internet dan sebagainya. Cuma segelintir yang menjawab azan. Alhamdulillah,

Hakikatnya, manusia mampu hormat berdiri tegak ketika menyanyikan Lagu Negaraku, tapi tak mampu hormat ketika mendengar azan? Allah, 

**************

Manusia, lebih takut dengan undang-undang manusia itu sendiri, berbanding undang-undang yang telah diaturkan Allah?

Setiap apa yang kamu buat akan diperhitung disana! Kawan, kerna sayang aku ingatkan, andai tak sayang aku biarkan. (^_^) 



IkaDekchik
Durian Tunggal - Melaka

No comments:

Post a Comment