Friday, December 3, 2010

Semester 4 : PraktikaL di Angkasapuri RTM

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum wbt buat tatapan semua pengunjung blog SKSH.Izinkan ika memohon maaf andai ketidak"update"an ini membuat saudara saudari rimas atau lemas dan sewaktu dengannya. (Haha)

Alhamdulillah,untuk semester 3 dah lihat hasil usahanya.Jadi diteruskan pula dengan semester 4 iaitu praktikal.Alhamdulillah kerana Ika menjalani Latihan Industri di Angkasapuri RTM sama seperti Abah,Kak Shila dan Cik Rafidah.Errrr kerabat RTM ! ahaha.

Ika ditempatkan di IBC Angkasapuri,bahagian kejuruteraan.Setakat ini,semuanya berjalan lancar tiada yang sekat-sekat seperti berokbeng.(Huhu)

Buat masa sekarang,ika berada di Production Operation Centre dengan lebih ringkasnya POC.POC terbahagi kepada beberapa unit termasuklah Unit Rakaman Pita Video(VTR),Maintanance,Ingest,Library IT,DLL.VTR menjalankan tugas sebagai mengedit video-video yang telah diedit ataupun dengan lebih mudah adalah memindahkan bahan atau file dari master tape ke tape siaran.Jadi,hari-hari ika tengok tv.Tonton sebelum disiarkan di TV.Jadi,Ika dah tengok dulu la sebelum u all semua tengok. ( Haha)

Ingest,maintanance.bla bla bla. ( malas nak citer )

Selepas 2 minggu,Ika akan berada di TOC pula,iaitu Transmit Operation Centre.Transmitt ?betul ke ? hentah. ( Haha).Dan selepas itu Ika akan dihantarkan pula ke Perkhidmatan Studio TV,setelah sebulan berada di perkhidmatan TV,Ika akan dihantar pula ke Studio Radio,setelah sebulan ika akan dipindahkan lagi ke Seksyen produksi Siaran Luar TV,dan akhir sekali ika akan dihantar ke Stesen Pemancar Kajang.Dan akhirnya TAMAT PRAKTIKAL ! haha

Orang macam-macam rupa,macam-macam gelagat,macam-macam karenah.Kakak-kakak senior yang pernah alami praktikal,selalu cakap."Jaga diri,jaga maruah,jaga nama baik,jaga solat,jaga perangai tapi yang paling penting JAGA LAH HATI JGN KAU KOTORI ;)

Alhamdulillah,buat masa ini keadaan masih terkawal,ya hati kena kuat.Lemah sedikit terpedaya dengan syaitan yang sentiasa membisikkan kejahatan kedalam dada-dada manusia.Jangan biarkan keadaan mengubah kita,biar kita yang mengubah keadaan tersebut ! (^_^)

InsyaAllah ....


Ika : Seminggu baru berlalu,lagi berapa minggu ? ahaha.6 bulan kot praktikal!Yang pasti,sukahatilimpahempeduususperut je nak dtg pukul bape,Memang RTM tu Abdul Rahman yang punya!ahaha.8pagi - 5 petang office Hours.Kita ubahhh! 8pagi ke 9 pagi ke - 4 ptg ke? 4.30 ptg ke? leh jer.ahaha